Umenie prirodzeného zvuku
Tímový duch je základom našej práce vo Vienna Acoustics. Svojou zanietenosťou dosahujeme vynikajúce výsledky. Priveľa ľuďom priemerné systémy zabraňujú naozaj spoznať potešenie z hudby. Preto naozaj oceňujeme celosvetové pozitívne ohlasy na muzikálny zvuk Vienna Acoustics. Reproduktory Vienna Acoustics sú stelesnením našej vášne, našej sebarealizácie oživenej v reproduktoroch, ktoré nútia technológiu slúžiť hudbe. Možno je to vplyvom prostredia nášho mesta, Viedne, kde bola hudba vždy v ovzduší- na koncertoch, v úžasnom zvuku koncertnej sály Goldener Musikvereinssaal, v jazzových či tanečných kluboch. Viedeň rozhodne je a vždy bola inšpiráciou pre umelcov; jej hudobné dedičstvo je ohromujúce. Žiadne iné mesto si nemôže uplatniť nárok ako rodisko západnej klasickej hudby.čom? V hudbe, hudbe a ešte raz hudbe. Máme totiž víziu: Dostať Vás bližšie k hudbe výrobou reproduktorov, jednoznačne najpodstatnejších a najvýznamnejších sprostredkovateľov každého hudobného systému. Vo Vienna Acoustics sme boli vždy fascinovaní a motivovaní dramatickými zdokonaleniami zvuku, ktoré dokáže reprosústava poskytnúť Mozart, Beethoven, Strauss, Schoenberg... a zoznam pokračuje ďalej a ďalej. Prakticky každý významný skladateľ bol, tak ako my, prilákaný do Viedne jej bohatým hudobným zázemím. Aj dnes Viedeň ostáva „Mestom hudby“, keďže najlepšie orchestre sveta tu prinášajú zvukový pôžitok kritickému a zároveň nadšenému publiku.Sme šťastní, že si môžeme vychutnávať všetky tieto hudobné ponuky a kombinovať tieto skúsenosti s našou prácou. Nič nie je pre nás dôležitejšie, ako Vaše ocenenie našej oddanosti a talentu vo zvuku, inovácií a kvality našich reproduktorov. Táto stránka obsahuje komplexné podkladové informácie, avšak iba vypočutie si produktov Vienna Acoustics na vlastné uši dokáže bezprostredne demonštrovať, čo robí naše reproduktory tak jedinečnými. Naše úsilie sa zameriava na každý jednotlivý produkt, aby sme sa uistili, že každý z našich zákazníkov kdekoľvek si reprosústavy Vienna Acoustics rozbalí, dostane majstrovský kúsok tak, ako ho dizajnér zamýšľal. Toto je naša sebarealizácia: Kdekoľvek opäť stretneme našich potomkov, budeme na nich pyšný.
Reprosústavy sú najdôležitejším článkom každého reprodukčného systému, majú najväčší vplyv na kvalitu zvuku. Dôvod je jednoduchý: zo všetkých zložiek systému má reproduktor najťažšiu úlohu, transformovať elektrickú energiu na akustickú energiu. Dôležitosť výberu reproduktoru je podporená faktom, že reproduktory majú od produktu ku produktu obrovské rozdiely vo výkone. Vo Vienna Acoustics sme vždy boli fascinovaní a motivovaní dramatickým zlepšením zvuku, ktorý môže kvalitný reproduktor ponúknuť. Sme zaviazaní výrobe reproduktorov, ktoré Vás maximálne priblížia hudbe a to sa snažíme aplikovať na každý krok výrobného procesu reproduktora. Zatiaľ čo hudba je to, čo nás inšpiruje, každý reproduktor Vienna Acoustics je výsledkom usilovného technického výskumu. Reproduktor pozostáva zo zdanlivo nespočetných častí. Keďže každá časť reproduktora má osobitú (najmä akustickú) funkciu, jednotlivé časti tak majú oveľa väčší vplyv na výsledný zvuk než elektronické komponenty ako zosilňovač a CD prehrávač. Túžba po skutočnej presnosti reprodukcie si vyžaduje inovatívne súčiastky, vytvorené presnou a precíznou mechanikou a tiež dôkladnú kontrolu každej vyrobenej jednotky. Zaujímavosťou je, že každá verzia rovnakej súčiastky má svoj jedinečný zvuk; napríklad, ak je rovnaký materiál použitý na výrobu dvoch vodičov rôznych rozmerov, každý bude mať svoj vlastný charakteristický zvuk. Zmena čo i len najmenšej súčiastky reproduktoru dramaticky zmení celý zvuk sústavy.
Počas vývoja BEETHOVENU sme nemohli nájsť na trhu presvedčivý basový menič, ktorý by spĺňal naše požiadavky. Identifikovali sme, že kužeľ meniča je slabým článkom, a tak sme navrhli vlastný, ktorý je inovatívny z hľadiska materiálu a tvaru: "pavučinový kužeľ" od Vienna Acoustics. Pavučinové kužele ktoré boli nielen vyvinuté, ale sa aj vyrábajú blízko Viedne, predstavujú významný prielom vo výkone. Nikdy predtým sme nepočuli, aby meniče tejto veľkosti (7 palcov) vydávali takéto hlboké basy. Ich neuveriteľná tuhosť sa dosiahla konštrukciou axiálnych a radiálnych vystužených rebier, ktoré pokrývajú kužeľ ako pavučina. Presná veľkosť, počet a poloha týchto vystužujúcich prvkov bola odvodená pomocou počítačovej analýzy konečných prvkov.
Výroba vstrekovaním plastických hmôt si vyžiadala drahý nástroj, ale vyplatí sa: tieto kužele sa pohybujú ako dokonalý piest, čím sme dosiahli náš konečný cieľ.
Rovnaké úsilie bolo vynaložené na nájdenie správneho zloženia materiálu. Rozsiahle skúšky odhalili, že zmes TPX* (popis nájdete v spodnej časti strany) a špeciálne stanovené menšie množstvo polypropylénu je ideálnou zložkou, ktorá dodáva tuhému kužeľu vysoké vnútorné samotlmenie zatiaľ čo tlmí sekundárne vibrácie. Konečným výsledkom je basový menič s kvalitou zvuku, ktorý je vysoko detailný a pozoruhodne predĺžený aj do najnižších basových pásiem.
Vo väčšine modelov Vienna Acoustics nájdete opticky transparentné kužele vyrobené zo špeciálnej zmesi, ktorá je veľmi podobná tej, ktorú sme práve opísali. Tento nový materiál sme nazvali XPP, a veríme, že stanoví míľnik pre prirodzenosť v reprodukcii. Spája v sebe presnosť a transparentnosť tvrdých kužeľov (napr. lisovaný kov) s jemnosťou a muzikálnosťou mäkších materiálov. Jedným z tajomstiev XPP je správny podiel polypropylénu (okrem iných výhod sa vyznačuje veľmi vysokým vnútorným tlmením), ktorý dáva optimálnu tuhosť a koeficient vnútorného tlmenia. To je základ pre menič, ktorý je určený na splnenie výziev dvojpásmového systému, ktorý má spojiť presné, hlboké basy s jemnými a prirodzenými stredopásmovými frekvenciami. Pri použití s vhodne navrhnutými výhybkami, ktoré sa vyznačujú veľmi jemnou strmosťou, sú tieto kužele schopné interpretovať hudbu s veľkým výkonom a presnosťou, ale zároveň poskytujú veľmi uvoľnený a prirodzený hudobný zážitok.
* prvok TPX: Vysoká tuhosť v kombinácii s veľmi vysokým vnútorným tlmením. Vynikajúca odolnosť voči teplu (bod topenia 240 stupňov Celzia), čo je obzvlášť dôležité pre basové drivery, pretože na hrdle cievky reproduktora (kde je kužeľ pripevnený na cievku reproduktora) sa vysoké teploty bežne vyskytujú. TPX tiež vykazuje najnižšiu špecifickú hmotnosť zo všetkých dostupných termoplastov.
Membrána reproduktora je jedným z najdôležitejších prispievateľov vo zvuku moderného meniča. Pri prehliadnutí niektorých aspektov výkonu membrány, obzvlášť keď je tuhosť maximalizovaná bez ohľadu na dobré samotlmenie, sú výsledkom meniče, ktoré znejú menej muzikálne. Zafarbenia zvuku vytvorené v materiáli kužeľa sa nedajú odstrániť zložitými výhybkami. Pretože zvuk membrány takto priamo určuje zvukový podpis výslednej konštrukcie reproduktora, vo Vienna Acoustics sme strávili veľa času skúmaním materiálov a ich aplikácií pri výrobe membrán. Po tom, ako sme najprv urobili predbežný výber cez presné merania, a potom pri uskutočnení rozsiahlych posluchových sedení sme určili priority. Vo Vienna Acoustics sme vybrali dva z týchto materiálov a použili sme ich pri výrobe našich prelomovými pavučinových membrán (spider cones).
Pre výškové reproduktory pre nás jasná len jedna voľba: ručne natieraná hodvábna kalota zo škandinávskej školy dizajnu. Aspekt, ktorý z nich robí jedinečné vo svojej schopnosti pri plnení ich úloh v koncových systémoch, je presné meranie a použitie kvapaliny na náter kaloty, vrátane počtu použitých vrstiev. Keď je tento ručne aplikovaný náter vykonaný bezchybne v súlade s presnou špecifikáciou meniča, tieto výškové meniče s hodvábnou kalotou odhalia aj tie najmenšie nuansy zvuku a dobre sa integrujú aj nadol do stredného pásma. Ďalej, ferrofluid v magnetickej medzere predstavuje dôležitý prvok ladenia zvuku: jeho nepoužívanie, alebo dokonca použitie v rôznych viskozitách má za následok interakciu s kalotou. Ak je táto harmónia citlivo vyvinutá, sú zafarbenia hlasov a nástrojov dokonale interpretované.
Výkon basov je určený parametrami meniča, výhybky, objemu skrine. Po našich dlhoročných skúsenostiach a pri porovnaní s inými systémami sme sa rozhodli pre Helmholtzov rezonátor (známy ako Bassreflex). Dokonale vyladený bassfeflex s na mieru navrhnutými meničmi umožňuje nielen reprodukciu rýchlych, pevných basov a úderov, ale zaujímavé je, že tiež ovplyvňuje stredné pásmo, a umožňuje meniču dýchať, znieť prirodzenejšie a voľnejšie v porovnaní s uzavretou skriňou.
Tiež to bol najlepší systém pre vytvorenie relatívne kompaktných reprosústav, ktoré sa integrujú ako nábytok do vašej obývacej izby skôr, než by jej dominovali. Výkon na basoch ktorý sme vyvinuli predvádza také skutočné a hlboké basy, že väčšina poslucháčov sa čuduje ako je to možné. Jedna z odpovedí, okrem presného ladenia všetkých parametrov spočíva vo výbere meničov a ich membrán. Ich kvalita a vývoj sú rozhodujúce. Pre vyrovnanie sa s požiadavkami ktoré sa kladú na vysoký výkon a dosiahnutie rýchlej a hlbokej odozvy na basoch sme sa rozhodli pre systém long throw: drôt kmitacej cievky je navinutý ďalej od membrány, takže aj pri veľkých výchylkách sa cievka vždy nachádza v magnetickej medzere. To umožňuje reprodukciu veľmi hlbokých a neskreslených basov. Následné straty v účinnosti kompenzujeme väčšími magnetmi. Jednoduché riešenie stojí za tieto náklady.
Naše najnovšie inovatívne technológie pre reprodukciu hlbokých basov z kompaktných skríň reprosústav sú výsledkom rozsiahleho výskumu vykonávaného pri vývoji plochých skríň, určených na aplikáciu blízko steny. Úlohou bolo vytvoriť nové meniče a komponenty pre reprodukciu basov.
Tlak vnútri skrine reprosústavy je mimoriadne vysoký. Je nevyhnutné, aby rezonátor Helmholtz pracoval efektívne, aby bola skriňa masívna a úplne vzduchotesná, samozrejme s výnimkou ladeného bassreflexového portu. Nielen skriňa musí byť postavená príslušným spôsobom, ale aj bassreflexové porty potrebujú dve výstuže. (1) Vyvinuli sme bassreflexové nátrubky s hrúbkou steny tak masívnou, že nie je ich možné krútiť alebo inak narušiť holými rukami. (2) Skrutkujeme trubky portu ku skrini, čo je absolútne jediný spôsob ako zabezpečiť požadovanú pevnosť. Obe metódy výstuže nájdete na reproduktoroch Vienna Acoustics. Ako ste si možno uvedomili, ďalším výsledkom našich zvukových skúšok je, že nepreferujeme zaoblené alebo zúžené konce basreflexového portu ani z hľadiska hluku z pohybu vzduchu, ani pokiaľ ide o efektívne a presné ladenie rezonátora Helmholtz. Apropo k ladeniu, presná dĺžka bassreflexových portov určuje správnu rezonančnú frekvenciu systému port-skriňa-menič; toto ladenie sa týka milimetrov, takže venujeme veľa času vývoju trubiek správnej dĺžky. Ďalším parametrom ktorý má priamy vplyv na výkon pri hlbokých frekvenciách je membrána meniča.
Vo Vienna Acoustics sa len vývoj a výber meničov blíži času a úsiliu venovanému výhybkám a ich homogénnej interakcii s meničmi. Výhybka obsahuje veľa komponentov, z ktorých každý má svoj vlastný nezávislý a charakteristický zvuk čo má za následok nespočetné množstvo možných zvukových kombinácií.Navyše, každá malá časť ktorá sa zmení v reproduktore ovplyvňuje dramaticky celý zvuk. Všetky naše jednotlivé komponenty výhybiek sú najvyššej kvality a boli vybrané výhradne posluchovými skúškami. Výsledkom je, že naše návrhy osahujú veľmi drahé starostlivo vybraté kondenzátory a rezistory s kovooxidovým filmom s menej než 1% toleranciou a sú vybrané pre ich bezindukčnosť. Rozdiely medzi kondenzátormi ktoré majú rovnaké rozmery a rovnaký materiál, ale vyrábajú sa rôznymi výrobcami môžu byť niekedy neuveriteľné! Zatiaľ čo sa komponenty našich výhybiek vyberajú čisto na základe ich podielu na kvalite zvuku, identifikovali sme ďalšiu oblasť zvukovej rozdielnosti reproduktorov iných konštruktérov. Dokonca aj to najmenšie kolísanie indukčnosti cievky môže dramaticky ovplyvniť šírku a hĺbku zvukovej reprodukcie. Tento problém sme eliminovali natočením našich špeciálnych bezjadrových cievok pomocou špeciálne skonštruovaného robota schopného udržať odchýlku len 0,7%. Výsledné zlepšenie rozhodne stojí za námahu.
Ďalší dôležitý vplyv na zvuk má spôsob výroby výhybiek a rozloženie súčiastok na doske. Čo sa týka návrhu filtra: Vytvárame výlučne filtre s malou strmosťou, ktoré majú stúpanie Besselových charakteristík buď 6 dB alebo 12 dB. Tieto filtre vykazujú najlepšie zladenie fáz a samozrejme, pretože je tam tak málo súčiastok na menič majú najmenší vplyv na zvuk. Pri vykonávaní testov tejto filozofie je najvýraznejším výsledkom ktorý sme počuli vždy číra muzikálnosť. Filtre s malou strmosťou pracujú iba s bezchybnými (teda drahými) meničmi. To je pre nás vo Vienna Acoustics prirodzený zápas, pretože sa venujeme roky nielen vývoju meničov ale aj používaniu súčiastok tej najvyššej kvality tak rozhodujúcich pre reprosústavy.
Na výhybku sa nemôžme nikdy pozerať ako na samostatnú zložku reproduktora. Je to súčasť veľmi zložitej interakcie s meničmi ktoré sú k nej pripojené. To môže byť prezentované grafickou schémou samotnej výhybky v spojení so schémou okruhu striedavého prúdu meniča. Pri pohľade na to je ľahké pochopiť prečo vyvíjame menič a jemu pridelenú výhybku spolu. Naša teória dosiahla svoj zenit v sériách WALTZ a SCHÖNBERG, v ktorých bol špeciálny subsonický filter určený dopredu ako fixná, počítačom vypočítaná zložka v schéme striedavého prúdu špeciálneho stredobasového meniča. (Aby som to podal z technického hľadiska: počítačom vypočítaná prenosová funkcia subsonického filtra a požadovaný výsledok basov predpísali potrebné parametre meniča.) Táto časť filtra bola vypočítaná a pevne stanovená predtým ako boli vyvinuté pohyblivé časti meniča. Nová metóda otvára všetky druhy možností, najmä umožňuje variácie tlaku vo vnútri skrine pre vytvorenie požadovaného množstva basov. Tak bolo možné vytvoriť hlboké a pevné basy aj z našich "plochých reproduktorov" pri nízkej hlasitosti.
K prirodzenému zvuku prispieva veľkým dielom aj konštrukcia skrinky reprosústav a to je dôvodom prečo investujeme značné prostriedky ich vývoja. Súčasne chceme aby boli všetky skrinky jedinečné a príťažlivé nielen preto že si technologické úsilie zasluhuje aby bolo sprevádzané rovnako výnimočným vzhľadom ale taktiež preto, že viac než akýkoľvek iný komponent v hudobnej alebo filmovej reprodukcii sa reprosústavy stávajú súčasťou vášho životného štýlu. Nádherný vzhľad reprosústav Vienna Acoustics vychádza z vlastného dizajnu vytvoreného pre dokonalý zvuk.
Všetky naše návrhy majú starostlivo zaoblené úzke čelné steny. Úzke čelné steny reprosústav minimalizujú prvotné odrazy a vírivú difrakciu a súčasne vytvárajú nádherný európsky dizajn. Táto nadčasová a jednoduchá elegancia sa nielen jednoducho začlení do vašej obývacej izby, ale reprosústavy Vienna Acoustics vytvoria v skutočnosti kusy nádherného nábytku ktorým sa môžete kedykoľvek popýšiť. To je dosiahnuté použitím skutočne kvalitných nábytkových materiálov, výrobných techník a dokonalým ručným dohotovením každej skrinky. Pokiaľ ide o dyhu: nič sa nemôže porovnávať s prirodzenosťou, teplom a krásou reálneho dreva. Tu nie je jednoducho žiadny spôsob ako to replikovať umelými vinylovými fóliami používanými na väčšine reproduktorových skriniek. Samozrejme PVC fólie sú lacné v zmysle materiálu, ale taktiež v zmysle práce, pretože použitie plastov nevyžaduje dôkladné ručné lakovanie. Na skrinkách reprosústav Viena Acoustics je ručne nanesených sedem individuálnych vrstiev laku.
Len vysoko kvalitná, reálna prírodná dyha odzrkadľuje krásu dreva - drevo je jedinečné, má históriu a je živé. Sami si vyberáme všetky dyhy pre reprosústavy Vienna Acoustics. Navštevujú nás rôzny predajcovia dýh od ktorých vyžadujeme, aby nám dodávali len predpísané extra kvalitné vzorky pre každú z našich povrchových úprav. Pre javor a čerešňu používame najvyšší stupeň kvality: „extra triedu“. Pre ružové drevo kde používame rovnako „extra triedu“ máme však špecifické požiadavky na zrno a kontrast čo obmedzuje uplatniteľné dyhy na 3 až 5% z celkového dostupného množstva. Bezchybné spracovanie skriniek je súčasťou nášho výrobného procesu.
Stereo, viackanálové a domáce kino systémy sa v súčastnej dobe zbližujú. Bez ohľadu na to ktorý systém alebo formát uprednostňujete jedna vec je istá: potrebujete výborné reprosústavy. Pred rokmi, keď sme započali základný výskum technológií pre domáce kiná, vykonávali sme rozsiahle testy a mnoho mesiacov pozorne počúvali. Nesporným záverom bolo, že reprosústavy pre domáce kino sa naozaj potrebujú držať na presne rovnakej High End úrovni ako reprosústavy výlučne používané pre reprodukciu hudby. Pre nás bolo toto zistenie nanajvýš dôležité. Nemuseli sme preto akceptoval akýkoľvek druh kompromisu v našich hudobných reproduktoroch a upravovať ich pre zákazníkov ktorí ich chceli použiť na obe audio a video aplikácie. Nie je nutný žiadny kompromis a reprosústavy Vienna Acoustics môžu skvele slúžiť v dvojitej úlohe v ktorej sú rovnako praktické a zároveň výnimočné. Rovnako ako my, tak aj veľa ľudí je unesených možnosťou zažívať napätie a emocionálny dopad kvalitného filmu nielen v kine, ale aj vo vlastnej obývacej izbe. Chceme dosiahnuť, aby ste vnímali magický svet vytvorený filmom, jeho vizuálne a akustické ohňostroje rovnako ako aj drobné detaily ktoré ho obklopujú.
Tento zážitok je možný iba ak počujete a cítite zvukové efekty, hlasy a hudobné skladby spôsobom, akým to zamýšľal režisér. Aby sa to udialo reprosústavy musia spĺňať veľmi vysoké požiadavky, musia byť vytvorené za rovnakých podmienok a prejsť rovnako citlivým vývojom ako vysoko kvalitné stereofónne reprosústavy. My veríme, že sme uspeli v tejto snahe, a americký Home Theater Magazine nadšene súhlasí:
«Každý, kto počul Vienna Acoustics reprosústavy, vrátane „snobských“ poslucháčov, v našej posluchovej miestnosti - milovali zvuk, milovali výzor a chceli si ich zobrať domov.»
Bez ohľadu na to aká vysoká je kvalita jednotlivých reprosústav je taktiež extrémne dôležité, aby všetky reprosústavy používané vo viackanálovom systéme boli vyvinuté spolu.Veľké úsilie venujeme pre dosiahnutie rovnakých vlastností ako sú tonová rovnováha, dynamika, zhodný fázový posuv atď . Posluchové testy vykonávame za účelom potvrdiť kohéznu zhodu medzi všetkými reprosústavami Vienna Acoustics. Takáto snaha umožňuje reprosústavám v systéme integrovať sa do jedného celku a zabezpečiť tak, že zvukový obraz je usporiadaný, stabilný, a perfektne vyvážený.